Razmišljate o kupovini solidne kamere sa zamenljivim objektivom? Sledi najveća dilema, DSLR ili Mirrorless aparat? Pre nekoliko godina, izbor je bio jednostavan – DSLR. Međutim, sve se promenilo 2009. kada je Olympus predstavio svoj prvi mirrorless model, Pen E-P1.
Iako ovaj prelazak nije bio trenutan, mirrorless kamere su se pokazale izuzetno dobrim izborom zbog svoje kompaktnosti, lakšeg rukovanja i jednostavnosti mehanike. One su zapravo poput većih kompaktnih fotoaparata, dok su DSLR kamere nešto masivniei od običnih kompaktnih modela. Ipak, entuzijasti i profesionalci su imali određene sumnje – prvo, da li je kvalitet fotografije dovoljno visok da parira DSLR-u; drugo, da li su funkcije i ergonomija uporedivi; i treće, najvažnije, da li će ovi fotoaparati imati dovoljno širok spektar objektiva koji su već dostupni za DSLR.
Dakle, da li su mirrorless kamere uradile dovoljno da postanu pravi konkurenti DSLR-u, ili su ih čak već nadmašile? Kako biste doneli odluku, evo ključnih razlika i njihov uticaj na svakodnevnu fotografiju.
TRAJANJE BATERIJE
Kada je u pitanju trajanje baterije, DSLR aparati obično pružaju između 600 do 800 snimaka po punjenju, dok bolji modeli mogu izdržati i preko 1.000 snimaka.
Sa druge strane, Mirrorless kamere imaju znatno kraće trajanje baterije, obično oko 300 do 400 snimaka, što često zahteva nošenje rezervnih baterija.
Iako poređenja trajanja baterije možda ne deluju uzbuđujuće, ona su ključna kada su razlike tako izražene. Na primer, Nikon D7200 DSLR može izdržati 1.100 snimaka sa jednim punjenjem, dok sličan Mirrorless model Fuji Ks-T1 može snimiti samo 350 fotografija pre nego što baterija ostane prazna. Ova razlika se često ponavlja kod različitih DSLR i Mirrorless modela.
Razlog za ove razlike nije uvek jasan. Iako su DSLR baterije ponekad veće, to nije uvek slučaj. Možda biste pretpostavili da bi pokretanje ogledala za svaki snimak i korišćenje LCD ekrana zahtevalo više energije kod DSLR-a, ali očigledno to nije slučaj. Ovo je jedna oblast gde DSLR aparati često imaju značajnu praktičnu prednost.
Generalno DSLR su poznati po štedljivosti s baterijom, dok Mirrorless kamere obično troše energiju dvostruko brže.
VELIČINA I TEŽINA
Kada su u pitanju DSLR aparati, jeste da su obično veći i teži, ali to može biti korisno kada koristite velike objektive (i imate veće ruke).
S druge strane, Mirrorless aparati su manji i lakši, ali njihovi objektivi su često iste veličine kao i DSLR objektivi.
Mala veličina je često jedan od glavnih razloga za odabir Mirrorless kamera, ali ovo nije uvek slučaj jer je važno uzeti u obzir veličinu samog kućišta kamere i kombinaciju sa objektivima. To je posebno izazovno za APS-C Mirrorless kamere jer možete imati tanko kućište, ali i velike i teške objektive. Iako neki modeli dolaze sa uklapajućim objektivima ili snažnim zumom, to ne rešava problem kada želite koristiti druge vrste objektiva.
Prednost u ovom području imaju Panasonic i Olympus kamere. Micro Four Thirds format senzora je manji (što se nekima ne sviđa), ali to takođe znači da su i objektivi manji i lakši (što je mnogima poželjno).
CENA
Da li DSLR ili Mirrorless pružaju više u odnosu na cenu? Kada je reč o ceni između DSLR aprata, jeftini DSLR pružaju bolju vrednost u poređenju sa jeftinim Mirrorless aparatima.
Jeftini Mirrorless aparati obično ne dolaze sa tražilima, za razliku od onih skupljih modela.
Možda očekujete da će jednostavniji dizajn kompaktnog sistemskog aparata rezultirati jeftinijom kupovinom, ali to obično nije slučaj. Ako želite potpuno opremljen aparat koji nudi najbolji odnos cene i kvaliteta, onda je DSLR obično najisplativiji izbor.
Na primer, Nikon D3300 DSLR sa 24MP senzorom ima jedan od najboljih APS-C senzora trenutno dostupnih na tržištu, ugrađeno optičko tražilo, pristojne ručne kontrole i bateriju koja može izdržati do 700 snimaka. Niže cene konkurentnih kompaktnih sistemskih aparata obično ne mogu ponuditi istu rezoluciju slike ili trajanje baterije, a često nemaju ni tražilo.
U vreme pisanja ovog teksta, najjeftiniji Mirrorless aparat sa tražilom, se prodaje za otprilike 30% više od Nikon D3300. Međutim, ovakav cenovni jaz je retkost jer se često događa da noviji modeli zamene starije. Ipak, kada se radi o tržištu entuzijasta i profesionalaca, razlike u ceni obično se izgube – za određeni iznos novca, dobijate uglavnom iste karakteristike, performanse i kvalitet.
OBJEKTIVI
Kada je reč o DSLR aparatima, Canon i Nikon imaju izuzetno širok asortiman objektiva koji mogu zadovoljiti sve potrebe, a Pentax takođe nudi impresivan izbor.
Na strani Mirrorless-a, Olympus, Panasonic i Sony nude širok spektar objektiva, dok Fujifilm ima nekoliko visokokvalitetnih opcija.
Ako vam je bitan što veći izbor objektiva, tada bi Canon ili Nikon DSLR možda bili bolji izbor, ali Mirrorless kamere postaju sve popularnije. Sony Mirrorless aparati sada su dobro podržani – mada bi brži objektivi sa fiksnom žarišnom daljinom i konstantna maksimalna otvor blende bili dodatna prednost – a Panasonic i Olympus koriste Micro Four Thirds format, koji ima širok i dobro razvijen raspon objektiva.
TRAŽILO
Mnogi i dalje preferiraju „optički“ prikaz u DSLR aparatima zbog njegove jasnoće, prirodnog izgleda i trenutnog prikaza bez kašnjenja.
S druge strane, drugi preferiraju digitalno prikazivanje scene u Mirrorless aparatima jer mogu videti tačno kako će kamera zabeležiti snimak.
Svi DSLR aparati, čak i najosnovniji modeli, dolaze sa optičkim tražilom jer je to ključni deo njihovog dizajna. Međutim, mnogi Mirrorless aparati nemaju tražila, što znači da se morate osloniti na zadnji LCD ekran za komponovanje slike, što može biti izazovno u jakom svetlu. Kompaktni sistemi sa tražilima su obično skuplji, a ova tražila su elektronska, a ne optička – prikazuju sliku direktno sa senzora, umesto kroz optičko ogledalo/pentaprizmu.
Elektronska tražila postepeno napreduju i retko pokazuju pikselizaciju ili „granularnost“. Ipak, pri brzom kretanju kamere, može doći do blagog, ali primetnog „zaostajanja“.
Prednost elektronskih tražila je u tome što mogu prikazati mnogo više informacija od optičkih, uključujući histogram slike uživo. Takođe, mogu simulirati digitalni prikaz koji će kamera zabeležiti.
Iako ova simulacija nije uvek savršena, mnogi fotografi vole da vide svet kroz optičko tražilo dok komponuju sliku, a zatim provere digitalnu verziju na LCD-u odmah nakon snimanja.
Mirrorless aparati koriste elektronska tražila koja mogu prikazati obilje informacija o snimanju.
AUTOFOKUS
U suštini, DSLR aparati su bolji za praćenje brzih subjekata, ali su ograničeni u režimu prikaza uživo.
Mirrorless aparati imaju prednost u brzini autofokusa zahvaljujući full-time live view AF-u, što omogućava brže snimanje kada se koristi LCD ekran.
DSLR aparati koriste brze i efikasne module autofokusa zasnovane na detekciji faze koji su postavljeni ispod ogledala u kućištu, ali ovi moduli funkcionišu samo dok je ogledalo spušteno. Kada se DSLR koristi u režimu prikaza uživo, gde se kompozicija slike ili video snima putem LCD ekrana, ogledalo se mora podići, što znači da se klasični AF modul više ne koristi i DSLR prelazi na sporiji sistem autofokusa zasnovan na kontrastu na samom senzoru.
Neki Canon DSLR modeli koriste hibridni AF sistem koji kombinuje piksele za detekciju faze ugrađene u sam senzor kako bi pružili brži autofokus u režimu prikaza uživo, ali ova tehnologija je trenutno izuzetak među DSLR aparatima.
Mirrorless aparati uvek koriste autofokus zasnovan na senzorima, ali su ti sistemi podešeni za visoku brzinu i efikasnost. Napredniji modeli imaju ‘hibridne’ AF sisteme koji kombinuju kontrastni autofokus sa pikselima za detekciju faze na samom senzoru, što omogućava brz autofokus i gotovo jednak nivo efikasnosti u praćenju subjekata u pokretu kao i DSLR aparati. DSLR aparati koriste brze AF senzore za detekciju faze, što ih čini idealnim za praćenje pokretnih subjekata.
KVALITET SLIKE
DSLR aparati koriste najnovije i najbolje APS-C ili senzore punog formata.
S druge strane, Mirrorless aparati takođe koriste iste senzore, ali su dostupni i u manjim formatima za kompaktnije kamere.
Nema jasne prednosti ni u ovom segmentu. Dok je najveća rezolucija zabeležena kod DSLR-a, poput Canon EOS 5Ds sa 50 megapiksela, Sony A7R II sa 42,5 megapiksela takođe nudi izuzetan kvalitet.
Važno je napomenuti da kvalitet slike nije samo u broju megapiksela, već je veličina senzora ključni faktor. Senzori punog formata su najveći i pružaju najbolji kvalitet slike, dok su kamere sa APS-C senzorima gotovo podjednako dobre, ali su obično i jeftinije. Oba ova formata senzora su dostupna kako u DSLR, tako i u Mirrorless aparatima.
Sve u svemu, DSLR aparati nemaju inherentnu prednost u kvalitetu slike, s obzirom na to da su iste veličine senzora dostupne i u kompaktnim sistemskim kamerama.
KONTINUIRANO OKIDANJE
Kada je reč o DSLR aparatima, najbolji modeli više ne mogu parirati brzinama najboljih Mirroless aparata.
Dizajn bez ogledala kod Mirrorless aparata znači da su oni mnogo bolji za snimanje u režimu kontinuiranog okidanja.
Imati brz i neprekidan režim snimanja je od suštinskog značaja za hvatanje akcionih momenata, a kompaktne sistemske kamere sve više napreduju u ovom segmentu, delom zbog toga što imaju manje pokretnih delova zahvaljujući dizajnu bez ogledala. Takođe, mnogi modeli se sve više fokusiraju na 4K video snimanje – što zahteva snažnu procesorsku snagu koja takođe pomaže u neprekidnom snimanju.
Kako bismo to stavili u perspektivu, najbolji profesionalni DSLR aparati Canon-a mogu snimiti do 14 kadrova u sekundi, dok Olympus E-M1 II bez ogledala može impresivnih 60 kadrova u sekundi. S druge strane, Panasonic je pionir u upotrebi 4K videa za snimanje fotografija od 8 megapiksela pri 30 kadrova u sekundi.
VIDEO
DSLR aparati su veoma popularni među profesionalnim fotografima, ali to uglavnom može biti zato što su DSLR aparati bili prvi koji su se našli u tom prostoru.
Sa druge strane, Mirrorless kamere postaju sve češći izbor zahvaljujući sveprisutnosti 4K videa i poboljšanom autofokusu sa prikazom uživo – ovo izgleda kao budućnost videografije.
Iako većina profesionalnih filmskih stvaralaca koristi DSLR aparate, to više govori o konzervativnom pristupu u profesionalnoj industriji nego o tehničkim mogućnostima. DSLR aparati su bili prvi koji su ponudili profesionalne HD i full HD video zapise, sa širokim spektrom sočiva i dodataka, što je bilo privlačno profesionalcima zbog njihove pouzdanosti i dugotrajne podrške.
Međutim, situacija se menja. Industrija počinje da prepoznaje potencijal tehnologije bez ogledala, koja uključuje 4K video (što još uvek nije standard kod potrošačkih DSLR aparata), brz i efikasan autofokus uživo, kao i brzu obradu podataka. Primer za to je Panasonic GH4, koji je imao značajan uticaj kao hibridna foto/video kamera, sposobna da odlično obavlja obe uloge, umesto da bude fotoaparat prilagođen za snimanje videa.
KARAKTERISTIKE
Čak i osnovni modeli DSLR-a pružaju potpunu ručnu kontrolu, a DSLR aparati su generalno snažne kamere.
Mirrorless aparati se u mnogim karakteristikama podudaraju sa DSLR aparatima, često praveći korak dalje u nekim aspektima.
Kada su u pitanju fotografske karakteristike i kontrola, teško je jasno razlikovati DSLR od Mirrorless-a. Oba tipa aparata omogućavaju potpunu ručnu kontrolu nad ekspozicijom i fokusom, kao i mogućnost snimanja u RAW formatu ili JPEG-u. Raspored i mogućnosti kontrole su slični u različitim segmentima, bilo da se radi o početnim modelima, aparatu za entuzijaste ili profesionalce. Početni DSLR aparati često imaju ručne kontrole skrivene ispod sloja automatizacije, što je slučaj i sa Mirrorless aparatima. Ipak, bitno je napomenuti razliku u tražilima – svi DSLR aparati dolaze sa tražilima, dok većina jeftinijih Mirrorless modela to ne poseduje.
ŠTA IZABRATI NA KRAJU? DSLR ILI MIRRORLESS?
Tehničke razlike između DSLR i Mirrorless aparata nisu jedini faktori koje treba uzeti u obzir prilikom izbora, a možda čak i nisu najvažnije. Konačnu odluku DSLR ili Mirrorless aparat možete doneti tek nakon što ih uzmete u ruke i isprobate kako biste videli šta vam više odgovara. Možda ćete preferirati osećaj robusnosti i optičkog tražila kod DSLR-a, ili će vam se više dopasti kompaktno telo i preciznost rukovanja kod Mirrorless aparata.
Za one sa ograničenim budžetom, jeftin DSLR pruža više opcija od Mirrorless fotoaparata. Što se više približavate gornjem cenovnom rangu, granica postaje tanja. Ipak, treba napomenuti da iako neki mogu preferirati vizualno iskustvo DSLR tražila, dizajn DSLR aparata ima nekoliko tehničkih prednosti.
[…] “Koji fotoaparat je bolji izbor? DSLR ili Mirrorless?” “Kako izabrati kvalitetnu memorijsku karticu za vaš […]