Pre nego što je DJI zavladao tržištem i postao sinonim za stabilizaciju u gotovo svim segmentima snimanja, ime Zhiyun Crane bilo je nezaobilazno među Jutjuberima i brojnim entuzijastima koji su svakodnevno koristili ove gimbale, često do krajnjih granica. Zhiyun i danas ostaje veran svojoj filozofiji razvoja, nastavljajući da unapređuje svoju poznatu Crane seriju. Uz pristupačniji Weebill line-up, trenutno u ponudi imaju čak 12 različitih ručnih gimbala – među kojima se ističe najnoviji i tehnološki najnapredniji model, Zhiyun Crane 4.
Teško je tačno odrediti kada su se ručni gimbali za profesionalne kamere pojavili na sceni, ali prilično sigurno možemo reći da ih koristimo nešto više od decenije. Ne mislimo na legendarne Steadicam sisteme, namenjene holivudskim produkcijama, niti na balansirajuće stativske glave koji su se ranije koristili za fotografisanje divljih životinja sa teškim teleobjektivima. Ovde govorimo o kompaktnim, prenosivim stabilizatorima koje možete držati jednom rukom, sa DSLR ili mirrorless kamerom montiranom na vrhu, i kreirati fluidne, profesionalne snimke sa minimalnim naporom. Moglo bi se pomisliti da je tržište preplavljeno ovakvim uređajima, ali istina je da je broj ozbiljnih proizvođača u ovom segmentu i dalje iznenađujuće mali – a novih igrača gotovo da nema na vidiku.
Karakteristike
Zhiyun Crane 4 osmišljen je za korisnike koji rade sa težim mirrorless i DSLR kamerama, ali i za one koji koriste kompaktnije filmske kamere. Iako kompanija ne navodi precizne minimalne ili maksimalne nosivosti, kompatibilnost sa modelima poput Fujifilm X-T5, pa sve do masivnog Canon EOS-1D X Mark III sa profesionalnim objektivima, dovoljno govori o širokom spektru kamera koje ovaj gimbal može bez problema da stabilizuje.
U pogledu pokretljivosti, Crane 4 nudi impresivan raspon – nagib (Tilt) od +142° do -72°, pomeranje (Roll) od +71° do -251°, uz punih 360° rotacije oko Pan ose. Ova sloboda pokreta omogućava precizno i fluidno kadriranje u gotovo svim situacijama, bilo da snimate dinamične akcione scene ili statične kadrove.
Jedna od zanimljivijih i donekle neočekivanih, funkcija je integrisano LED svetlo postavljeno na prednjoj strani nagibne ose. Namenjeno je da pruži dodatno osvetljenje subjektu, posebno u situacijama kada želite da popunite senke u već osvetljenim uslovima. Svetlo, deklarisano na 10 W, dolazi sa odvojivim difuzorom koji omekšava snop, a njegova dvobojna konfiguracija omogućava prilagođavanje temperature boje u rasponu od 2700K do 5500K. Maksimalna osvetljenost iznosi respektabilnih 3200 luksa, što ga čini korisnim dodatkom u hitnim situacijama, mada ga ne treba posmatrati kao zamenu za pravu rasvetu.
Na test nam je stigao Combo paket, koji uz standardni set uključuje i oslonac za zglob, kao i dodatnu ručku za udobnije rukovanje pri dužim snimanjima. Ovaj komplet, očekivano, dolazi sa nešto višom cenom – oko 100€ više u poređenju sa osnovnim paketom.
Kada je reč o dodatnoj opremi, Zhiyun za Crane 4 nudi motor za fokusiranje i zumiranje, bežični video predajnik, kao i eksternu bateriju. Potonja opcija postaje gotovo nužnost s obzirom na činjenicu da Crane 4 koristi integrisanu bateriju, koju korisnik samostalno ne može zameniti. Ugrađeni paket čine četiri ćelije kapaciteta 18.650 mAh, koje se uz pomoć brzog punjača od 15 V pune za oko 1 sat i 50 minuta. Proizvođač deklarisano vreme autonomije od 12 sati temelji na testiranju sa Nikon D850 i Nikon AF-S 50mm f/1.4G objektivom – u statičkim uslovima rada. U realnim, dinamičnim scenarijima, trajanje baterije će zavisiti od brojnih faktora i može biti kraće.
Kao i prethodni modeli, Crane 4 omogućava Bluetooth povezivanje sa kompatibilnim kamerama za daljinsko aktiviranje okidača, dok su za ostale kamere dostupne klasične USB kablovske veze. Kroz aplikaciju ZI Play korisnici mogu daljinski upravljati osnovnim funkcijama i pokretima gimbala putem pametnog telefona.
Jedan od nedostataka u dizajnu je ograničen broj tačaka za montažu dodatne opreme. Oni koji planiraju da koriste mikrofone ili eksterne monitore zajedno sa ručkom za remen i osloncem za zglob, mogli bi biti razočarani – jedina dodatna tačka za montažu nalazi se na donjem kraju ručke za remen, što nije najsrećnije rešenje za balans i ergonomiju tokom rada.
Rukovanje
Jednom kada se sklopi, balansiranje Zhiyun Crane 4 gimbala pokazalo se kao prilično jednostavan proces, čak i za korisnike koji prvi put podešavaju ovakav uređaj. Direktno iz kutije, krakovi su delovali pomalo kruto prilikom inicijalnog podešavanja, što je u početku usložnjavalo fino balansiranje. U tom kontekstu, moramo priznati da smo zavideli glatkoći i teflonskom premazu krakova koji nudi DJI Ronin 4. Ipak, nakon nekoliko sati upotrebe, mehanizmi su se razradili, a podešavanja su postala lakša i preciznija, omogućavajući brzu i intuitivnu prilagodbu u radu na terenu.
Svaka osa opremljena je prstenastim LED indikatorima na svojim zglobovima – crveno svetlo jasno signalizira da balansiranje nije pravilno izvedeno, dok belo svetlo potvrđuje uspešno podešen balans. Ovaj vizuelni vodič čini proces balansiranja znatno lakšim i bržim, naročito kada radite u dinamičnim uslovima snimanja.
Kontrolni interfejs smešten je na poleđini gimbala i omogućava jednostavan pristup kroz pregledan i logičan meni, putem dodirnog ekrana. Ovde možete fino podesiti rad motora i birati željeni režim stabilizacije. Ispod ekrana nalazi se višenamenski okidač, dostupan pod kažiprstom, koji služi za trenutni prelazak između režima rada, ali i za blokadu pokreta kada vam je potrebna potpuna stabilnost.
Na prednjem delu ručke pozicioniran je kontrolni točak koji zavisno od potreba, može upravljati fokusnim motorom, zumiranjem ili podešavanjem kamera parametara poput ISO vrednosti i otvora blende – naravno, kada je kamera povezana sa gimbalom. Ovaj točak može se konfigurisati i za rotaciju kamere duž roll ose ili za pomeranje oko ostalih osi, u zavisnosti od scenarija snimanja.
Na desnoj strani gimbala nalazi se još jedan višenamenski kontroler, u obliku manjeg točkića, kojim se upravlja ugrađenim LED svetlom – pritisak aktivira svetlo, dok rotacija reguliše njegovu jačinu i temperaturu boje. Leva strana gimbala, namenjena palcu dominantne desne ruke, okuplja standardni joystick za upravljanje nagibom i pomeranjem kamere, crveno dugme za aktiviranje autofokusa ili snimanja (kada je kamera povezana), kao i prekidač za promenu režima stabilizacije. U početku sve ove komande mogu delovati pomalo kompleksno, ali nakon kraće faze privikavanja postaju prirodni deo rada i omogućavaju da gimbal prilagodite sopstvenom stilu snimanja.
Kada je potrebno preći na snimanje u vertikalnom formatu – idealno za sadržaj na društvenim mrežama – nosač kamere se jednostavno pomera uz tilt osovinu. Iako je tom prilikom neophodno izvršiti novo balansiranje sistema, proces je brz i ne zahteva previše napora.
Vredno je spomenuti i jednu manju ergonomsku zamerku – dok ugrađeno LED svetlo predstavlja izuzetno koristan dodatak, njegova pozicija može ometati rad prilikom snimanja iz niskog ugla. Kada je kamera postavljena gotovo u ravni sa tlom, kućište svetla dolazi u kontakt sa tilt rukom, ograničavajući ugao nagiba kamere. Ovaj izazov se može rešiti promenom konfiguracije i korišćenjem underslung režima, gde kamera visi ispod gimbala. Mada je ovo mala komplikacija, funkcionalnost koju pruža dodatno osvetljenje svakako opravdava ovakvu kompromisnu situaciju.
U upotrebi
Zhiyun Crane 4 ostavlja utisak izuzetno promišljeno dizajniranog gimbala koji u praksi pruža prijatno korisničko iskustvo. Već pri prvom korišćenju postaje jasno da su dodatni oslonac za zglob i remen za ruku ključni saveznici tokom dužih snimanja. Ne samo da poboljšavaju ergonomiju, već značajno smanjuju zamor ruku i omogućavaju stabilan rad bez potrebe za čestim odmorima. Sama težina uređaja ostaje u prihvatljivim granicama, što doprinosi lakoći rukovanja, čak i pri višesatnim snimanjima.
U toku snimanja, motori su pokazali pouzdanost i stabilnost, bez ikakvih znakova opterećenja ili prekida u radu – kamera se u nijednom trenutku nije „prelomila“ niti došlo do neželjenog okretanja. Ovo svedoči o snazi i preciznosti motora koje Crane 4 koristi, ali i o jednostavnom sistemu za balansiranje koji omogućava brzu procenu stabilnosti kompleta.
Raspored komandi zaslužuje pohvalu. Sve osnovne kontrole prirodno padaju pod prste, a navigacija između režima, kontrola pokreta i podešavanje parametara dostupni su bez potrebe za pomeranjem ruku sa rukohvata. Praćenje parametara putem ekrana gimbala, kao i zadnjeg ekrana kamere, odvija se glatko i bez naprezanja.
Prvobitno sam bio skeptičan u vezi sa integrisanom baterijom koja se ne može zameniti, ali deklarisana autonomija od 12 sati (u optimalnim uslovima) donekle umiruje te sumnje. Ipak, za korisnike koji često zaborave da dopune uređaj odmah nakon snimanja, to može biti ograničavajući faktor. Potrebna je dobra organizacija i striktno praćenje punjenja kako biste izbegli neprijatna iznenađenja na terenu.
Što se tiče ugrađenog LED svetla, iako na prvi pogled deluje kao „gimmick“, ispostavilo se kao praktično rešenje u brojnim situacijama. Svetlo je dvostruko veće i jače od onog na prethodnim Zhiyun modelima, ali nije zamišljeno kao primarni izvor osvetljenja. Njegova snaga dovoljna je za popunjavanje senki i dodavanje „catchlight“ efekta u očima subjekata, što vizuelno oplemenjuje kadar. Ipak, kod upotrebe sa većim objektivima postoji mogućnost da cev objektiva baca senku, dok sa standardnim i srednjim objektivima svetlo funkcioniše odlično.
Posebno je korisna mogućnost podešavanja roll ose na dva načina – pomoću same ruke ose i putem izdužene montažne ploče kamere. Ova fleksibilnost omogućava fino balansiranje čak i kada koristite dodatnu opremu kao što su follow focus motori ili eksterni monitora, bez kompromisa po stabilnost sistema.
Aplikacija ZI Play pokazala se kao solidan alat za daljinsko upravljanje i podešavanje, sa intuitivnim korisničkim interfejsom. Ipak, vredi napomenuti da brzina njenog rada delimično zavisi od specifikacija telefona koji koristite. Najveća zamerka ide na račun ažuriranja firmvera preko aplikacije, koje ume da potraje. Za bržu i pouzdaniju nadogradnju, preporučujemo korišćenje desktop softvera.
Finalni utisak
Zhiyun Crane 4 ostavlja snažan utisak kao izuzetno sposoban i promišljeno dizajniran gimbal, namenjen ozbiljnim korisnicima koji traže pouzdan alat za svakodnevni rad. Iako postoje sitni kompromisi i nekoliko potencijalnih zamerki, nijedna od njih nije dovoljno značajna da bi umanjila celokupno pozitivno iskustvo korišćenja. Većina tih manjih nedostataka lako se može zaobići ili su jednostavno stvar ličnih preferencija.
Posebno mi se dopada što su krakovi dovoljno dugački da omogućavaju fleksibilnost pri balansiranju i montaži dodatne opreme, dok snažni motori pružaju sigurnost i stabilnost, čak i kada se koristi teža profesionalna oprema. Sama masa uređaja ostaje na razumnom nivou, što čini dugotrajno snimanje znatno manje napornim.
Kada govorimo o ergonomiji, preporuka ide ka Combo paketu – dodatak u vidu remena za ruku i oslonca za zglob čini ogromnu razliku u udobnosti rada, posebno tokom višesatnog snimanja na terenu. Kontrole su intuitivne i precizno pozicionirane, a sama stabilizacija je na nivou koji zadovoljava i najzahtevnije korisnike – što možda dovoljno govori činjenica da je tek ovde prvi put eksplicitno pominjem. Ukratko, ona radi besprekorno.
Prijatno iznenađenje dolazi i u vidu integrisanog LED svetla. Iako deluje kao sitnica, pokazalo se kao praktičan dodatak, naročito u situacijama kada je potrebno diskretno popuniti senke ili dodati malo svetla subjektima bez nošenja dodatne rasvete.
I dalje ostaje blaga rezerva prema činjenici da baterija nije zamenjiva, što može biti ograničenje za korisnike koji su navikli da na terenu jednostavno zamene ispražnjene baterije novim. Međutim, u dosadašnjoj upotrebi nismo iskusili probleme sa autonomijom – Crane 4 je izdržao svako snimanje bez potrebe za dodatnim izvorima energije.
Sve u svemu, Zhiyun Crane 4 predstavlja ozbiljan iskorak u evoluciji ručnih gimbala i odličan je izbor za sve koji traže balans između snage, funkcionalnosti i prenosivosti.