Sigma nas ponovo iznenađuje svojim nekonvencionalnim pristupom. Ovoga puta donoseći objektiv Sigma 28-105mm F2.8 DG DN Art, sa konstantnim maksimalnim otvorom blende f/2.8 duž celog raspona. Dok većina konkurentskih proizvođača ostaje verna formuli 24-105mm f/4, Sigma ide korak dalje i poklanja nam dodatni stepen svetla, ali bez naplate premijum cene za tu privilegiju.
Standardni raspon od 24-70 mm svakako pokriva širok spektar potreba, ali produžetak do 85 mm i 105 mm otvara prostor za nove primene, a portreti su pri tom posebno na dobitku. Ipak, svaki dodatni milimetar u zoom opsegu, u kombinaciji sa brzom blendom, dolazi sa cenom u masi i dimenzijama. Sigma ističe da je kompromis napravljen pametno, ograničavanjem najšireg ugla na 28 mm omogućili su da objektiv ostane u okvirima koji su prihvatljivi za svakodnevnu upotrebu.
Karakteristike: Inženjerska preciznost u službi kreativnosti
Novi Sigma 28-105mm F2.8 DG DN Art osmišljen je za mirrorless aparate punog formata sa L-Mount ili Sony E bajonetom, a njegova sofisticirana optička konstrukcija obuhvata 18 elemenata raspoređenih u 13 grupa. Među njima su dva FLD i jedan SLD stakleni elementi – obe vrste niske disperzije koje doprinose kontroli hromatskih aberacija i postizanju vrhunskog kontrasta.
Impresivno je i prisustvo čak pet asferičnih elemenata, koji omogućavaju kompaktniju konstrukciju bez kompromisa u kvalitetu fotografije. Sigma posebno ističe prednji asferični element prečnika 66,4 mm, čija je izrada izuzetno zahtevna i moguća isključivo u njihovom najnaprednijem proizvodnom pogonu u Japanu, a to je još jedan dokaz njihove posvećenosti vrhunskoj optici.
Objektiv koristi dijafragmu sa 12 zaobljenih lamelica, što doprinosi postizanju glatkog, prijatnog bokeha čak i pri zatvorenijim otvorima blende. Karakteristika koja će posebno prijati wedding i portretnim fotografima.
Minimalna udaljenost fokusiranja iznosi 40 cm kroz ceo zum opseg, a maksimalni odnos uvećanja od 1:3,1 pri 105 mm omogućava fotografisanje vrlo detaljnih krupnih kadrova. Iako se ne ubraja u prave makro objektive, ova sposobnost je itekako korisna u svakodnevnoj upotrebi. Kadar se može ispuniti objektima prečnika svega 10 cm.
Tu su i provereni višeslojni premazi protiv odsjaja, kao i zaštitni sloj na prednjem elementu koji odbija vodu i ulje, čime se dodatno povećava pouzdanost pri radu u zahtevnim uslovima. Objektiv je opremljen prstenom za manuelno podešavanje blende sa mogućnošću deklinkovanja, sistemom za zaključavanje zuma, kao i funkcijskim tasterima (po difoltu postavljenim na AF lock), a filter se montira preko navoja od 82 mm, što je u skladu sa ostalim novijim Art zoom modelima.
Konstrukcija i rukovanje: Robustan alat za ozbiljne fotografe
Kao deo prestižne Art serije, Sigma 28-105mm F2.8 DG DN Art opravdava očekivanja kada je u pitanju izrada. Objektiv odaje utisak čvrstoće i pouzdanosti, projektovan da izdrži svakodnevne izazove profesionalne upotrebe, pa čak i poneku nepažnju u terenskim uslovima.
Iako Sigma s ponosom ističe da objektiv teži ispod jednog kilograma, konkretno 995 g za L-mount i 990 g za Sony E, to je i dalje ozbiljan dodatak fotografskoj torbi. Sa prečnikom od 87,7 mm i dužinom od 157,9 mm u najkraćoj (28mm) postavci, ovaj objektiv nije kompaktan. Kada se zumira do 105 mm, ceo sklop se dodatno izdužuje za oko 4 cm, dostižući ukupnu dužinu od nešto preko 200 mm, što treba uzeti u obzir prilikom pakovanja opreme.
Međutim, uprkos impozantnim dimenzijama, ergonomija nije žrtvovana. Tokom korišćenja, objektiv nije delovao ni pretežak ni nezgrapan, nosi se bez nelagode i pokazao je odličan balans i udobnost u ruci. Prstenovi za zum, fokus i blendu pozicionirani su logično i lako se razlikuju po taktilnom osećaju, što omogućava brzu i intuitivnu kontrolu bez potrebe za gledanjem.
Prsten za zumiranje je nešto čvršći nego na modelu 24-70mm F2.8 DG DN Art, što zahteva nešto odlučniji pokret za prelazak kroz gotovo 90 stepeni raspona. Iako ova otpornost može malo otežati precizna mikro-podešavanja, ona pruža osećaj sigurnosti i kontrole. Prekidači i funkcijska dugmad su pažljivo raspoređeni i lako dostupni, doprinoseći ukupnom dojmu promišljenog dizajna.
Autofokus: Tiho, brzo i pouzdano
Sigma 28-105mm F2.8 DG DN Art koristi najnoviju generaciju HLA (High-response Linear Actuator) motora za automatsko fokusiranje, koji pomera fokusnu grupu s izuzetnom preciznošću, gotovo nečujno i sa zavidnom brzinom. Tokom testiranja autofokus je reagovao besprekorno. Motor objektiva ni u jednom trenutku nije predstavljao usko grlo performansi.
Zahvaljujući velikom konstantnom otvoru blende f/2.8, senzori fotoaparata dobijaju obilje svetlosti i informacija, što rezultira brzim i pouzdanim fokusiranjem čak i u uslovima lošeg osvetljenja. Objektiv je pokazao izuzetnu stabilnost u praćenju subjekata i pri slabijem ambijentalnom svetlu, što ga čini odličnim izborom za portrete, uličnu fotografiju, ali i rad u zahtevnijim svetlosnim situacijama.
Kvalitet fotografije: Više nego prijatno iznenađenje
Ne znamo da li je u pitanju zdrava skepsa prema zumovima, ili tek refleksna sumnjičavost prema objektivima čiji opseg daleko prevazilazi „normalnih“ 50 mm. U svakom slučaju, što je veći raspon žižnih daljina, to je i naš oprez izraženiji. Očekivali smo solidne performanse od Sigme 28-105mm F2.8, ali nismo anticipirali kvalitet u rangu klasičnih profesionalnih zumova poput 24-70mm f/2.8 ili 70-200mm f/2.8 – jednostavno zato što veći opseg i kompaktniji dizajn često zahtevaju određene kompromise.
Međutim, u praksi Sigma nudi daleko više od “solidnog”. Kvalitet fotografije je izuzetno dobar. Iako možda ne dostiže besprekoran sjaj koji daje 24-70mm na potpuno otvorenoj blendi, i dalje pruža impresivnu oštrinu i konzistentne rezultate. Mikrodetalji možda nisu odmah očigledni pri maksimalnom otvoru, ali se lako mogu izvući minimalnim podešavanjima poput klizača Texture u postprodukciji, što svedoči o bogatstvu informacija koje objektiv beleži.
Već pri f/4, rezolucija objektiva dostiže veoma visok nivo i ostaje stabilna sve do f/11, uz tek blagi pad oštrine na f/16 i f/22, što je sasvim u skladu s difrakcionim ograničenjima.
Posebno nas je impresionirala karakteristika zamućenja van fokusa, odnosno bokeh. Kada se koristi na 105mm i f/2.8, pozadine dobijaju gotovo slikarsku mekoću, bez tvrdih ivica koje bi odvlačile pažnju sa subjekta. Čak i kada se blenda zatvori na f/3.5 ili f/4, zamućenje ostaje prijatno i kontrolisano, a subjekt ostaje jasno izdvojen u kadru. Na f/8 i dalje je moguće dobiti portrete sa upečatljivim detaljima u fokusu, uz prirodno zamućenu pozadinu, bez osećaja da nešto nedostaje u odnosu na fiksne objektive.
Prilikom testiranja na arhitektonskoj fotografiji, nije bila potrebna dodatna korekcija izobličenja, a linije uz ivice kadra ostale su čiste i ravne. Uz to, hromatske aberacije su minimalne, gotovo nepostojeće, dok je vinjetiranje prisutno u tragovima, jedva primetno i potpuno zanemarljivo u stvarnim uslovima.
Ocena: Više od kompromisa – istinski višenamenski alat
Kao što smo i naslućivali pre testiranja, dodatnih 35 mm na dužem kraju zuma pokazalo se kao izuzetno korisno proširenje, posebno za portrete i zatvorenije kadrove. Iako bismo rado videli i 24 mm na širokom kraju, priznajemo da nam je ta širina zaista zafalila samo jednom tokom testiranja. Drugim rečima, opseg je više nego dovoljan za većinu realnih situacija.
Da, Sigma 28-105mm F2.8 DG DN Art je nešto krupniji i teži, ali ti kompromisi brzo blede u trenutku kada shvatite da u istom objektivu dobijate f/2.8 na 105 mm za izražajne portrete i snažan bokeh, kao i široki kadar na 28 mm za pejzaže, enterijere i dokumentarne scene. Takva fleksibilnost je neprocenjiva, naročito za fotografe koji traže svestranost bez žrtvovanja kvaliteta.
A ako se i javi trunkica sumnje kada ga spakujete u torbu, biće potpuno raspršena čim pregledate fotografije na ekranu. Sigma je ovim modelom još jednom potvrdila da Art serija zaista zaslužuje svoje ime.