Nikon Z50II predstavlja osavremenjenu verziju popularnog APS-C (DX) mirrorless modela Z50, prvobitno predstavljenog 2019. godine. Namenjen je onima koji prave prvi ozbiljniji korak u svet fotografije, korisnicima pametnih telefona koji sada traže bolji kvalitet fotografije i mogućnost upotrebe zamenljivih objektiva. U Nikonovoj ponudi pozicioniran je uz retro-inspirisani Z fc, s kojim deli slične osnove, ali Z50II nudi nešto ozbiljniji dizajn i savremenije tehnološke karakteristike, uz nešto višu cenu. U odnosu na najpristupačniji Z30, koji nema elektronsko tražilo, Z50II deluje kao logičan korak napred.
Na prvi pogled, Z50II zadržava mnoge karakteristike prethodnika, ali donosi niz važnih unapređenja: modernizovan dizajn tela, svetlije i preglednije elektronsko tražilo, znatno napredniji autofokus sistem i proširene video mogućnosti. U skladu sa savremenim trendovima, tu je i namensko dugme za brz pristup Picture Control profilima boja, što dodatno doprinosi korisničkom iskustvu.
Cena samog tela iznosi 890€, dok se u paketu sa Nikkor Z DX 16–50mm f/3.5–6.3 VR objektivom penje na 1030€. U konkurenciji sa modelima kao što su Canon EOS R10, Fujifilm X-T30 II, Sony Alpha A6400 i Panasonic Lumix G97, Nikon Z50II se izdvaja kao najskuplji, ali i tehnološki najnapredniji. Ostaje pitanje, da li taj balans performansi i cene čini Z50II najboljim izborom za entuzijaste koji žele ozbiljan početak?
Karakteristike Nikon Z50II modela koje opravdavaju unapređenje
Iako Nikon Z50II zadržava proverenih 20 megapiksela na DX (APS-C) senzoru iz prethodnog modela, srce ove kamere sada čini moćni procesor Expeed 7, isti onaj koji pokreće vrhunske modele kao što su Z8 i Z9. Ova nadogradnja otvara vrata naprednim autofokus mogućnostima, uključujući detekciju objekata, praćenje lica, očiju i tela, kao i 3D praćenje, što je donedavno bilo rezervisano samo za modele profesionalnog ranga. Ipak, mnoge ključne tehničke specifikacije ostale su nepromenjene u odnosu na prethodnika.
Standardni ISO raspon ostaje između 100 i 51.200, uz proširene vrednosti do ISO 204.800, dok brzine zatvarača pokrivaju raspon od 30 sekundi do 1/4000, sa dodatnom mogućnošću snimanja do 15 minuta u manuelnom režimu. Kontinuirano snimanje dostiže 11 fps pomoću mehaničkog zatvarača, a prelazi na 15 fps kada se koristi elektronski. Za najbrže akcije, JPEG sekvence mogu se snimati brzinom do 30 fps, uz podršku za pre-capture režim koji beleži kadrove pre nego što pritisnete okidač do kraja, što je korisno za nepredvidive trenutke.
Kao i kod drugih Nikon DX modela, stabilizacija slike nije implementirana u telu. Umesto toga, Z50II se oslanja na optičku stabilizaciju u objektivima, prisutnu kod svih kit zumova, ali izostalu kod fiksnih DX objektiva za Z-bajonet. Prilikom snimanja videa koristi se elektronska stabilizacija, što doprinosi fluidnijem prikazu.
Značajna poboljšanja primećuju se i u pogledu vizuelne kontrole. Elektronsko tražilo (EVF) zadržava istu rezoluciju i veličinu, ali je sada dvostruko svetlije (do 1000 nita), što ga čini upotrebljivim i pri jakom dnevnom svetlu. Zadnji ekran je zamenjen potpuno pokretnim (fully articulating) LCD-om koji se rotira bočno, idealno za vlogere, snimatelje i kreatore sadržaja.
Video segment donosi mogućnost snimanja u 4K rezoluciji pri 60 fps, ali uz 1.5x krop. Ukoliko vam je važniji pun okvir senzora, možete snimati u 4K 30p sa punom širinom, uz downsampling sa 5.6K očitavanja. Full HD video je dostupan do 120 fps za slow motion efekte. Tu su i 3.5 mm priključci za mikrofon i slušalice, kao i podrška za daljinsko upravljanje putem novog MC-DC3 kabla (prodaje se odvojeno).
Z50II donosi i korisne novine za video kreatore: prednju LED lampicu koja jasno pokazuje kada je snimanje aktivno, kao i novi „product showcase“ režim koji fokus automatski prebacuje sa lica na predmet ispred kamere – idealno za recenzije i unboxing videe. Kamera se takođe ponaša kao „plug-and-play“ veb kamera, bez potrebe za dodatnim softverom.
Naravno, prisutni su i Wi-Fi i Bluetooth moduli za povezivanje sa pametnim uređajima putem Nikonove SnapBridge aplikacije. Pomoću nje možete daljinski upravljati fotoaparatom, bežično prebacivati fotografije i čak automatski sinhronizovati svaku napravljenu fotografiju sa svojim telefonom, savršeno za one koji žele brzu obradu i deljenje sadržaja na društvenim mrežama.
Dizajn i rukovanje Nikon Z50II: moderna ergonomija uz dozu profesionalnog osećaja
Nikon Z50II je doživeo vizuelno i funkcionalno osveženje koje ga približava estetici i ergonomiji nedavno predstavljenog Z6III. Novi, elegantniji dizajn kućišta donosi sofisticiraniji izgled, dok diskretno premeštanje elektronskog tražila ka prednjem rubu doprinosi vitkijoj silueti aparata i omogućava bolji vizuelni balans u odnosu na ekran. Raspored dugmadi sada više podseća na Nikonove modele višeg ranga, što Z50II čini znatno intuitivnijim u radu.
Sa dimenzijama od 127 × 96,8 × 66,5 mm i težinom od 520 g, Z50II spada među veće aparate u APS-C mirrorless klasi, ali i dalje ostaje dovoljno kompaktan da se sa uvlačivim 16–50 mm objektivom lako spakuje u manju torbu. Zahvaljujući dubokom i sigurnom rukohvatu, kao i bogatoj ponudi eksternih kontrola, fotoaparat nudi vrlo stabilno i prijatno iskustvo korišćenja. Izrada deluje čvrsto i kvalitetno, upravo onako kako biste i očekivali za ovu cenovnu kategoriju.
Korisničko iskustvo je vrlo blisko onome što nude DSLR modeli, sa poznatim elementima: točkićem za odabir režima ekspozicije, prednjim i zadnjim kontrolnim točkićima, kao i osmosmernim D-padom za odabir tačke fokusa. Ipak, točkić režima ekspozicije mogao bi biti čvršći, lako se slučajno pomeri prilikom vađenja kamere iz torbe. Takođe, D-pad obavlja posao, ali ne nudi preciznost i brzinu koju biste dobili sa namenskim džojstikom.
Novitet je i dodatno dugme za direktan pristup Picture Control opcijama, korisnici sada mogu brzo menjati karakter slike (oštrina, kontrast, zasićenost) kroz intuitivan vizuelni interfejs na ekranu ili u tražilu. Ova funkcionalnost je dodatno proširena integracijom sa Nikon Imaging Cloud-om, putem kojeg se mogu preuzeti unapred definisani profili boja od poznatih fotografa i kreatora.
Zadnja strana aparata takođe je doterana u skladu sa Z6III: dugme za pregled je premesteno na desnu stranu radi lakšeg pristupa, dok su dugmići za zumiranje i prikaz slike sada fizički odvojeni. Novo dugme na levom ramenu služi za izbor režima snimanja, a prednja strana nudi tastere za brzi pristup podešavanjima autofokusa i balansa belog.
Na vrhu su tri mala dugmeta, za video snimanje, ISO i kompenzaciju ekspozicije i grupisana su iza okidača. Iako funkcionalna, zbog svoje veličine i blizine lako ih je pomešati bez vizuelne potvrde, naročito kada snimate kroz tražilo. Preporučuje se uključivanje funkcije „brze kompenzacije ekspozicije“ koja omogućava da se ova vrednost direktno menja zadnjim točkićem.
Kao i kod ostalih Z-modela, pristup dodatnim podešavanjima je moguć preko “i” dugmeta, koje prikazuje praktičan brzi meni sa potpunom podrškom za dodir. Glavni meniji su logično organizovani i takođe podržavaju upravljanje na dodir, dok se često korišćene funkcije mogu personalizovati kroz Moj meni.
Jedina zamerka u rukovanju tiče se potrebe da neka podešavanja zahtevaju držanje tastera dok se vrši izmena, umesto jednostavnog pritiska i promene točkićem. Iako ova opcija sprečava nenamerne izmene, može usporiti rad u dinamičnim situacijama.
U globalu, Z50II nudi izuzetno prijatno i funkcionalno iskustvo snimanja, sa rasporedom kontrola koji će odgovarati kako entuzijastima, tako i naprednijim korisnicima. U poređenju s konkurencijom, deluje uglađenije i ergonomičnije od Sony A6400, a u rangu je sa Canon EOS R10. Ipak, nedostaje mu retro šarm i instant privlačnost modela poput Fujifilm X-T30 II ili čak Nikonovog sopstvenog Z fc modela.
Tražilo i ekran kod Nikon Z50II modela: svetao pogled i fleksibilnost na dodir
Jedan od segmenata u kojem Nikon Z50II zaista zablista jeste njegovo elektronsko tražilo. Iako nije najveće u klasi, tu prednost i dalje zadržava Sony Alpha A6400 – Z50II nudi svetao i pregledan EVF panel rezolucije 2,36 miliona tačaka, koji se po specifikacijama izjednačava s direktnim konkurentima. Ono što ga izdvaja jeste Nikonova superiorna obrada fotografije i korisničkog interfejsa: moguće je birati između tri različita rasporeda informacija u tražilu, uz prikaz elektronskog nivoa za precizno poravnanje kadra.
Neposredno ispod EVF-a nalazi se ekran koji predstavlja još jednu ključnu prednost ovog modela. LCD dijagonale 3,2 inča veći je od onih koje nudi većina konkurentskih kamera u ovoj klasi, a ujedno donosi i značajno poboljšanje u odnosu na originalni Z50. Umesto jednostavnog nagibnog mehanizma, Z50II sada koristi potpuno zglobni (vari-angle) dizajn, koji omogućava zakretanje ekrana unapred idealno za vlogovanje i selfi snimke, kao i gore-dole pomeranje za snimanje iz nezgodnih uglova, kako u pejzažnoj, tako i u portretnoj orijentaciji.
Zahvaljujući visokoj rezoluciji i preciznoj reprodukciji boja, ekran odlično služi za pregled fotografija, rad u menijima i upotrebu dodira za odabir fokusa ili podešavanja. Ukratko, ovo je jedan od najboljih ekrana dostupnih na mirrorless kamerama ovog cenovnog ranga, što Nikon Z50II dodatno pozicionira kao ozbiljnog kandidata za sve kreativce koji snimaju i fotografije i video sadržaj.
Autofokus na Nikon Z50II modelu: Vrhunske mogućnosti prepoznavanja u srednjem rangu
Nikon je u poslednjih nekoliko generacija mirrorless fotoaparata punog formata stekao reputaciju ozbiljnog igrača kada je reč o naprednom autofokusu i Z50II s pravom nasleđuje ključne elemente tog uspeha. Fotoaparat nudi širok spektar režima fokusa, uključujući i tri prilagodljive zone koje korisniku omogućavaju da sam definiše dimenzije oblasti fokusa, što donosi dodatnu fleksibilnost u zahtevnim scenama. Nikonov renomirani 3D Tracking sistem je takođe prisutan i pokazuje se posebno korisnim kod praćenja objekata u pokretu. Preko namenski pozicioniranog dugmeta na prednjoj strani kućišta, lako se prebacujete između različitih režima fokusa od manuelnog, preko pojedinačnog, do kontinuiranog.
U skladu s današnjim standardima, detekcija objekata je deo sistema i to ne bilo kakva. Z50II prepoznaje lica i oči ljudi, životinja i ptica, ali i vozila poput automobila i čak aviona. U većini slučajeva možete bezbrižno prepustiti kameri da automatski odabere i prati subjekte, ali ako želite potpunu kontrolu, možete zaključati sistem na određeni tip objekta ili ga isključiti i koristiti klasični AF režim.
Tokom testiranja imali smo na raspolaganju kit zum objektiv 16–50mm f/3.5–6.3 VR i fiksni Nikkor 24mm f/1.7. U oba slučaja, autofokus se pokazao pouzdanim kod statičnih scena, što je u ovom trenutku, očekivani standard, ali i prilično preciznim kod predvidivo pokretnih subjekata, poput vozila u kretanju.
Naravno, treba biti realan: Z50II, iako značajno unapređen, ne može da parira vrhunskim modelima kao što su Z8 ili Z9, koji koriste stacked senzore i nude izuzetnu brzinu i odziv. Čak i Nikon Z6III ima prednost zahvaljujući svom delimično složenom senzoru. Ali to su fotoaprati znatno višeg cenovnog ranga, dok Z50II predstavlja izuzetno pristupačnu alternativu.
U odnosu na direktnu konkurenciju, Nikon ovde igra ozbiljnu partiju. Modeli poput Panasonic G97, Sony A6400 ili Fujifilm X-T30 II jednostavno ne nude isti stepen prepoznavanja objekata, dok Canon EOS R10 jeste sposoban za to, ali mu nedostaje praktičan automatski režim koji Z50II nudi. Kada se sve sabere, Nikon Z50II donosi verovatno najnapredniji i najpouzdaniji sistem autofokusa u svojoj cenovnoj klasi, što ga čini veoma privlačnim izborom za entuzijaste koji žele sigurnost u svakom kadru.
Performanse Nikona Z50II: Brzina, pouzdanost i balans kvaliteta slike
Čim uzmete Nikon Z50II u ruke i započnete fotografisanje, jasno je da je u pitanju responsivan i fluidan sistem. Kamera se momentalno uključuje i spremna je za rad gotovo istog trena kada pritisnete prekidač za napajanje, bez zadrške, bez čekanja. Bilo da koristite fizičke kontrole ili ekran osetljiv na dodir, odziv je brz i besprekoran.
Zahvaljujući mehaničkom zatvaraču sa diskretnim, prigušenim zvukom, Z50II je prilično tih u radu. Ako vam je potreban potpun mir, postoji i tihi elektronski režim, mada treba imati na umu da elektronski zatvarač ponekad pokazuje rolling shutter efekte i probleme sa bočnim linijama pod veštačkim svetlom. Zbog toga ga preporučujemo samo u specifičnim uslovima gde je tišina prioritet.
Autonomija baterije je deklarisana na 230 snimaka pri korišćenju EVF-a, odnosno 250 sa LCD ekranom. U praksi, ovo se pokazalo kao realistična vrednost pri klasičnom fotografisanju, dok se u režimu rafalnog snimanja može izvući znatno više. Postoji mogućnost punjenja putem USB-a, što je praktično za rad na terenu, ali rezervna baterija se i dalje preporučuje za ozbiljniji dan na terenu.
U pogledu brzine, Z50II može da postigne do 30 fps, ali samo u JPEG formatu i uz elektronski zatvarač. Za fotografe koji žele RAW fajlove i pun kvalitet fotografije uz mehanički zatvarač, brzina se spušta na 11 fps, mada smo u praksi dobijali stabilnih 10 fps. Važno je napomenuti da u tom režimu ne postoji pravi prikaz uživo između kadrova, kamera prikazuje prethodne snimke radi orijentacije, što može otežati praćenje brze akcije. Ako želite kontinuirani prikaz u realnom vremenu, brzina pada na 5,6 fps. Dobra vest je da je bafer izuzetno sposoban – Z50II bez problema snima 16 sekundi u nizu pri 10 fps u RAW+JPEG formatu.
Merenje ekspozicije je izuzetno precizno i pouzdano, pa smo retko koristili kompenzaciju, osim kada smo želeli određeni kreativni efekat. U kontrastnim uslovima, uključivanje Active D-Lighting opcije pruža lep tonalni balans između svetlih i tamnih delova. Automatski balans bele je solidan, možda malo hladniji, ali to često doprinosi čistom i privlačnom izgledu pejzaža sa vedrim plavim nebom.
Fotoaparat takođe automatski bira Picture Control profil na osnovu scene, što često rezultira zadovoljavajućim i zasićenim bojama, posebno u režimu “Vivid” kod pejzaža. Monohromatski „Deep Tone“ profil je posebno upečatljiv za crno-bele fotografije. Međutim, kada je reč o kreativnim filterima sa imenima poput “Dream,” “Morning” i “Pop,” doživljaj je subjektivan, neki će ih voleti, ali nama nisu ostavili ozbiljan utisak, naročito u poređenju sa Fujifilmovim filmskim simulacijama.
Što se tiče detalja, senzor od 20MP možda na papiru deluje inferiornije u poređenju sa modelima od 24MP ili 26MP, ali u praksi razlika u linearnom prikazu detalja iznosi tek oko 10%. Sve dok ne štampate formate veće od A3, nećete primetiti razliku. Štaviše, ovaj senzor nudi impresivne performanse pri visokim ISO vrednostima. Fotografije snimljene na ISO 10.000, pa čak i 20.000, uz pomoć AI redukcije šuma, izgledale su čisto i upotrebljivo.
RAW fajlovi su izuzetno fleksibilni, pogodni za duboke korekcije u senkama bez značajnog gubitka kvaliteta. Korišćenjem Adobe Camera Raw-a, bez problema smo izvlačili detalje iz potamnjenih kadrova, pa čak i podeksponirali za dva do tri EV stepena kako bih zadržali detalje u svetlima, a zatim uravnotežili scenu u postprodukciji.
Na kraju, treba spomenuti i dostupnost objektiva. Nikon trenutno nudi solidan izbor DX-optike za početnike, uključujući standardni zum 16–50mm, širokougaoni 12–28mm, telefoto 50–250mm, putni zum 18–140mm i svetli fiksni 24mm f/1.7. Međutim, ako težite ka profesionalnijim opcijama, moraćete da pređete na objektive punog formata, što može značiti veću težinu i cenu.
Uprkos tome, upravo 16–50mm kit objektiv pokazao se kao iznenađujuće dobar saputnik: lagan, kompaktan i optički solidan, odličan za svakodnevno korišćenje. Postoji i nekoliko vrlo zanimljivih fiksnih objektiva trećih proizvođača, ali većina dolazi sa bajonetima za druge sisteme.
Presuda: Tehnički impresivan, emocionalno suzdržan
Nema dileme, Nikon Z50II je izuzetno sposoban APS-C mirrorless fotoaparat, koji u mnogim segmentima nudi najnapredniji skup funkcija u svojoj cenovnoj klasi. Brz, pouzdan i konzistentan u radu, isporučuje kvalitetne rezultate u JPEG i RAW formatu. Rezolucija od 20 megapiksela možda zvuči skromnije na papiru, ali u stvarnoj upotrebi razlika u odnosu na 24MP ili 26MP senzore je zanemarljiva za sve osim najzahtevnijih potreba poput velikog formata štampe.
Ipak, uprkos tehničkoj superiornosti, fotoaparat nas je ostavio pomalo ravnodušnim. Crno, SLR-inspirisano kućište, premda funkcionalno i ergonomski dobro rešeno, jednostavno ne poseduje isti estetski šarm kao retro Z fc ili Fuji X-T30 II. Dodavanje fizičkog dugmeta za Picture Controls možda deluje kao korisna inovacija, ali nismo pronašli mnogo kreativnog podsticaja u ponuđenim profilima, osim kao praktičan način za prebacivanje između kolor i monohromatskog prikaza.
Veći izazov predstavlja ograničen ekosistem DX objektiva. Nikon nudi korektne osnovne opcije, ali trenutno ne postoji nijedan premijum DX objektiv iz njihove sopstvene kuhinje. Ukoliko kao korisnik poželite napredniju optiku, gotovo ste primorani da pređete na skuplje i teže full-frame objektive, što u osnovi znači promenu sistema. U tom smislu, rivali poput Fujifilma i Sonija nude znatno širi i fleksibilniji izbor optike u APS-C formatu, ostavljajući više prostora za fotografski rast bez potrebe za promenom platforme.
Zaključno, Z50II je sjajno inženjersko ostvarenje: brz, oštar, pouzdan i funkcionalno zaokružen. Glava kaže da je to najbolji izbor u klasi, ali srce bi možda posegnulo za nečim s malo više karaktera. Ako vam je najvažnija tehnička izvrsnost, Nikon Z50II će vas uverljivo poslužiti. Ako, pak, tražite alat koji će vas i inspirisati, možda biste želeli da pogledate i levo i desno od njega.