Fujifilm X Half je kompaktni digitalni fotoaparat sa fiksnim objektivom, osmišljen da što vernije prenese duh analogne fotografije. I to ne bilo koje, već specifično poluformatnog 35mm filma, kako i samo ime sugeriše. Lagan, džepnog formata i intuitivan za upotrebu, ovaj model donosi osećaj iskonske fotografske zabave.
Međutim, važno je odmah razjasniti jedno, ukoliko očekujete povoljniju alternativu slavnom modelu X100VI, X Half to nije. Iako vizuelno podseća na pomenutu seriju, funkcionalno je potpuno drugačiji uređaj. Fokusiran isključivo na fotografiju, ne podržava RAW format, a video mogućnosti su minimalne, gotovo simbolične.
Sa cenom od 750€, X Half svakako ne spada u kategoriju pristupačnih kamera. Za isti iznos moguće je kupiti analogni poluformatni aparat poput Kodak Ektar H35N, snimiti 25 rolni filma Kodak Gold, razviti ih i skenirati i sve to uz niže troškove. Ipak, poređenje možda nije u potpunosti pravedno, jer X Half nudi znatno sofisticiranije korisničko iskustvo. Međutim, postavlja se ključno pitanje, da li je u toj klasi zaista vredan ulaganja?
Karakteristike: Digitalni poluformat u službi kreativnosti
Fujifilm X Half zamišljen je kao digitalna interpretacija poluformatnog fotoaparata, ali šta to zapravo znači u praksi? U osnovi, uređaj je konstruisan za vertikalni format fotografisanja (3:4), što ga čini idealnim alatom za korisnike fokusirane na sadržaj za društvene mreže. U duhu Fujifilm tradicije, akcenat je stavljen na bogatu paletu filmskih simulacija, raznovrsne kreativne filtere i jedinstveni režim „filmske kamere“, o kojem će biti reči detaljnije u nastavku.
Senzor i orijentacija: Rotacija za vertikalno iskustvo
Zbog specifičnog vertikalnog dizajna, senzor, LCD ekran i tražilo rotirani su za 90 stepeni u odnosu na standardni raspored. U srcu uređaja nalazi se 1-inčni CMOS senzor od 20 MP, koji proizvodi izlaznu datoteku od 17,7 MP. To odgovara aktivnoj površini od 8,8 × 13,3 mm, što verovatno neće biti od značaja korisnicima kojima je ovaj fotoaparat i namenjen.
ISO, ekspozicija i shutter
Raspon osetljivosti senzora kreće se od ISO 200 do 12.800, a moguće je birati brzine zatvarača od 1/2000 sekunde pa sve do impresivnih 15 minuta. X Half ne podržava kontinuirano snimanje, svaka fotografija se beleži pojedinačno, što dodatno naglašava analogni ritam rada.
Objektiv: Fiksna širina, kreativna ograničenja
Fiksni objektiv od 10,8 mm f/2.8 (ekvivalent 32 mm po vidnom uglu) nudi dubinu polja sličnu f/8, pa ne treba očekivati izražen bokeh efekat. Ipak, optička konstrukcija je ozbiljna: 6 elemenata u 5 grupa, uključujući tri asferična stakla. Stabilizacija slike nije prisutna, niti postoji navoj za filtere, a zaštita objektiva rešena je jednostavnim gumenim poklopcem.
Ekran i korisnički interfejs
Glavni LCD ekran dijagonale 2,4 inča (0,92 miliona tačaka) u praksi koristi samo deo panela, efektivna radna površina iznosi oko 1,8 inča sa rezolucijom od 0,53 miliona tačaka. Uz njega dolazi i sekundarni, vertikalno orijentisan info ekran koji prikazuje trenutno aktivnu filmsku simulaciju i olakšava navigaciju kroz meni.
Autofokus: Minimalizam sa detekcijom lica
Autofokus sistem zasniva se na kontrastnoj detekciji, sa izborom između centralne zone i mreže 3×3 sa ukupno devet zona. Detekcija lica je jedini savremeni dodatak u ovom segmentu i koristi se automatski kada je uključena.
Filmske simulacije i kreativni filteri
Na raspolaganju je 13 Fujifilm filmskih simulacija, među kojima korisnik može lako birati prevlačenjem prsta nagore ili nadole na sekundarnom ekranu. U režimu filtera dostupno je 20 efekata, uključujući nove dodatke poput simulacije curenja svetla, efekta halacije i izgleda isteklog filma. Ipak, korisnik mora da bira, aktivna može biti ili simulacija filma, ili neki od filtera, ali ne oba istovremeno.
Video mogućnosti (ili njihovo odsustvo)
Video opcije su ograničene: Full HD u vertikalnom 3:4 formatu pri 24 fps, ili do 48 fps za usporeni snimak. Tu je i integrisani stereo mikrofon, ali bez mogućnosti povezivanja eksternog mikrofona, što jasno govori kome je ovaj uređaj namenjen ljubiteljima fotografije, ne video sadržaja.
Povezivanje i aplikacija
X Half nudi bežično povezivanje putem Wi-Fi-ja i Bluetooth-a, uz korišćenje specijalizovane aplikacije X Half za prebacivanje fotografija na telefon. Nažalost, daljinsko upravljanje kamerom nije podržano. Aplikacija se takođe koristi za „razvijanje“ fotografija snimljenih u režimu filmske kamere.
Instax štampač: Direktna veza, ali uz ograničenja
Značajan dodatak je direktna podrška za štampanje preko Fujifilm Instax Link štampača putem Bluetooth veze. Iako je X sistem ranije zahtevao starije Wi-Fi verzije, ova funkcija konačno deluje kao očekivani standard. Jedini nedostatak: originalni Instax Mini Link iz 2019. godine nije kompatibilan, potreban je noviji model.
Izrada i rukovanje: Mali format, velika pažnja na detalje
Najupadljiviji aspekt Fujifilm X Half modela nesumnjivo je njegova minijaturna veličina. Sa težinom od svega 240 g (uključujući bateriju i SD karticu) i dimenzijama od 105,8 × 64,3 × 45,8 mm, ovaj model je gotovo identičan po gabaritima legendarnim Olympus PEN poluformatnim fotoaparatima iz 1960-ih. Teško je poverovati da je ta sličnost slučajna. Više deluje kao nostalgična posveta jednoj eri fotografije.
Paleta boja i prvi utisci
Fujifilm nudi X Half u tri boje: crnoj, srebrnoj i tamnozelenoj. Iako je srebrna u startu delovala kao najatraktivnija, tamnozelena verzija ostavlja snažan vizuelni utisak u praksi, posebno nakon dužeg korišćenja. Elegantna, suptilna, a ipak upečatljiva, ova verzija može lako postati favorit među entuzijastima koji cene drugačiji estetski pristup.
Konstrukcija i ergonomija
Uprkos malim dimenzijama, X Half deluje iznenađujuće sigurno i stabilno u ruci. Kućište je izrađeno od plastike, i iako ne pruža isti premium osećaj kao skuplji modeli iz X serije, ostavlja utisak čvrste i pouzdane konstrukcije. Na poleđini je ostavljeno dovoljno prostora za palac, a teksturirani kožni premaz dodatno doprinosi sigurnosti prilikom držanja i eleganciji dizajna.
Kontrole: minimalističke, ali funkcionalne
Kompaktno telo ostavlja malo prostora za fizičke kontrole, ali Fujifilm je mudro odabrao one najvažnije. Prsten za blendu na objektivu omogućava podešavanje od f/2.8 do f/11 u koracima celog stepena, dok se na vrhu nalazi veliki točkić za kompenzaciju ekspozicije u rasponu od ±3 EV. Tu je i prsten za ručni fokus, iako će ga verovatno retko ko koristiti.
Dodirna interakcija i korisnički interfejs
Brzina zatvarača i ISO podešavaju se putem ekrana osetljivog na dodir, što nije idealno rešenje, ali omogućava osnovnu ručnu kontrolu kada je potrebna. Prevlačenjem prsta u četiri pravca (gore, dole, levo, desno) otvaraju se različite funkcije: brzi meni, glavni meni, simulacije filma, kreativni filteri i režim filmske kamere. Zanimljivo je što se i sekundarni ekran koristi za navigaciju kroz podmenije, rešenje koje funkcioniše iznenađujuće dobro, s obzirom na ograničenu površinu ekrana.
Ikonična poluga sa tri funkcije
Jedan od najšarmantnijih dizajnerskih detalja je poluga na vrhu tela, inspirisana klasičnim mehanizmom za navijanje filma. U režimu mirovanja poravnata je s kućištem, a pri uključivanju blago izranja kako bi je korisnik mogao lako dohvatiti palcem. Ima tri praktične funkcije:
- Kreiranje diptiha – snimite prvi kadar, povucite polugu, snimite drugi, i kamera automatski kreira kompozitnu fotografiju sa dva kadra.
- Brzi pregled snimka – pritiskom poluge ka unutra odmah se prikazuje poslednja fotografija, što ubrzava rad u terenskim uslovima.
- Filmski režim – u ovom režimu poluga ima simboličnu funkciju „premotavanja filma” nakon svakog snimka, što dodatno doprinosi analognom ugođaju korišćenja.
Tražilo i ekran: Više nostalgije nego praktičnosti
U skladu sa svojom retro filozofijom, Fujifilm X Half je opremljen optičkim tražilom koje podseća na analogne poluformatne kamere prošlog veka. Iako je funkcionalno, teško ga je nazvati impresivnim. Dimenzijama je vrlo skromno, sa izraženim bačvastim izobličenjem i pokrivačem kadra koji obuhvata manje od finalne slike, što rezultira slabijom preciznošću u kadriranju. U poređenju s njim, tražilo na mom originalnom Olympus PEN-u iz 1959. deluje svetlije, jasnije i preciznije, sa fino iscrtanim linijama koje pružaju verodostojnu naznaku kompozicije.
U duhu analognih modela, tražilo ne prikazuje nikakve informacije o ekspoziciji ili podešavanjima. Ipak, tu je mala LED lampica koja svetli zeleno kada je fokus potvrđen, dok u režimu „filmske kamere“ treperi crveno ako kadar nije „premotan“. Na svetlijem, srebrnom modelu kućišta, ova lampica se teško uočava pri direktnom sunčevom svetlu, dok je na tamnijim verzijama znatno uočljivija i funkcionalnija.
Zadnji ekran, dijagonalno mali i niske rezolucije, ne impresionira u tehničkom smislu. Međutim, uspešno prikazuje kompoziciju, boje i ekspoziciju snimka u realnom vremenu. Na raspolaganju su i pomoćne funkcije poput mrežnih linija i elektronske libele, što doprinosi tačnijem kadriranju. Ipak, niska svetlina ekrana predstavlja ozbiljan izazov pri korišćenju na otvorenom, posebno tokom sunčanih dana.
Autofokus: jednostavan sistem, primeren retro filozofiji
U poređenju sa savremenim fotoaparatima, autofokus sistem na Fujifilm X Half deluje rudimentarno. Podrazumevano se koristi jedna, prilično velika centralna zona fokusa, što sasvim odgovara estetici i logici rada sa optičkim tražilom, ali zahteva tehniku „fokusiraj pa recomponuj“ kada subjekt nije u centru kadra. Alternativno, moguće je aktivirati mrežu sa 9 zona (3×3), koja pruža nešto veću fleksibilnost prilikom korišćenja zadnjeg ekrana.
Kada se radi o statičnim scenama ili sporim subjektima, autofokus funkcioniše korektno. Nije brz, ali ni frustrirajuće spor, sasvim odgovarajući za opuštenu svakodnevnu fotografiju, kojoj je ovaj aparat prvenstveno namenjen. Objektiv ekvivalentan 32 mm po vidnom uglu nije idealan za sport ili bilo kakvu dinamičnu akciju, što dodatno ograničava potencijal u zahtevnijim situacijama.
Za portrete i snimanje ljudi, preporučuje se uključivanje detekcije lica i očiju. Sistem će pokušati da prepozna ljudsko lice u kadru i automatski ga stavi u fokus, funkcija koja radi pristojno kod mirnih subjekata, ali postaje izrazito spora ako se osoba kreće. Praćenje lica u realnom vremenu daleko je od standarda na koje su korisnici navikli kod modernijih modela.
Ručno fokusiranje je dostupno, ali otežano zbog malog i ne baš preciznog ekrana. Jedini vid pomoći je funkcija “focus peaking” u četiri boje (crvena, bela, plava, žuta). Podešavanjem na crvenu boju, vidljivost je znatno poboljšana, što olakšava precizniji fokus u određenim situacijama. Ipak, važno je napomenuti da optičko tražilo ne omogućava ručno fokusiranje, čime se dodatno potvrđuje da je ovaj sistem najpogodniji za jednostavno, nostalgično fotografisanje bez mnogo intervencije.
Performanse: više stila nego brzine, ali dovoljno za ono što jeste
Fujifilm X Half nije šampion brzine kada je u pitanju pokretanje. Potrebno mu je sekunda ili dve da bude spreman nakon uključivanja. Ipak, tokom korišćenja reaguje promptno i precizno, kako na ekran osetljiv na dodir, tako i na dostupne fizičke kontrole. U radu je tih i nenametljiv: klik zatvarača je jedva čujan, naročito ako su deaktivirani zvučni efekti simuliranog zatvarača, što ga čini gotovo neprimetnim u diskretnim situacijama.
Jedini pravi nedostatak u svakodnevnoj upotrebi tiče se režima pregleda fotografija. Zbog minimalnog broja fizičkih komandi, ceo sistem oslanja se na dodirni ekran, što je u teoriji prihvatljivo, ali u praksi deluje tromo. Prevlačenje ulevo i udesno za pregled, uštipci za zumiranje i prikaz metapodataka funkcionišu korektno, ali prelazak sa fotografije na fotografiju ume da potraje. Često je potrebno sačekati i po nekoliko sekundi da se slika potpuno učita.
Autonomija baterije je odlična. Deklarisanih 880 snimaka sa jednim punjenjem pri korišćenju tražila deluje sasvim realno, a čak i pri upotrebi zadnjeg ekrana lako se dostiže nekoliko stotina kadrova. Punjenje direktno putem kamere dodatno olakšava upotrebu u pokretu, pa mnogima rezervna baterija neće biti ni potrebna.
Fiksni objektiv ostavlja vrlo dobar utisak, barem u okviru JPEG izlaza. Iako je upotrebljiv i pri f/2.8, optimalna oštrina postiže se između f/4 i f/5.6. Zatvaranje blende preko tih vrednosti rezultira sve izraženijim gubitkom detalja zbog difrakcije, što treba imati u vidu pri snimanju pejzaža ili scena sa puno fine teksture.
Kao i kod većine Fujifilm modela, ekspoziciono merenje i automatski balans belog su pouzdani – što je ovde od ključnog značaja, jer X Half ne podržava RAW zapis. Fotografije se isključivo snimaju u JPEG formatu, ali zahvaljujući izuzetno kvalitetnim filmskim simulacijama, konačan rezultat može izgledati impresivno i bez dodatne obrade. Na raspolaganju su popularne simulacije poput Provia, Velvia, Astia, Classic Chrome, Reala Ace, Classic Neg, Nostalgic Neg, Eterna, Acros (za crno-belo) i Sepia. Dovoljno raznovrsne da gotovo svaki korisnik pronađe svoj prepoznatljiv estetski izraz.
Dodatni komplimenti idu na račun novouvedenih kreativnih filtera inspirisanih filmom. Efekat „Light Leak“ autentično dočarava nasumične svetlosne proboje karakteristične za kamere poput Holge, bez osećaja veštačke ponovljivosti, jer svaki kadar izgleda drugačije, a efekat se ne prikazuje unapred. Filter „Expired Film“ takođe ostavljaju dopadljiv utisak, sa mekim kontrastima i diskretnim nijansama zelene ili crvene, evocirajući estetiku zastarelih negativa.
S druge strane, JPEG obrada ima svojih ograničenja. Na niskim ISO vrednostima slike izgledaju sasvim korektno kada se gledaju preko celog ekrana, ali zumiranjem na 100% jasno se uočava agresivno smanjenje šuma i gubitak finih detalja, što razočarava s obzirom na 1-inčni senzor. Međutim, važno je sagledati ovu kameru u pravom kontekstu: njene fotografije uglavnom će završiti na ekranima pametnih telefona i društvenim mrežama, gde sitni nedostaci nisu primetni. Korisnici kojima je bitna maksimalna oštrina i RAW obrada bolje će proći sa modelima poput X100.
Sveukupno, kvalitet fotografije ostaje zadovoljavajući do ISO 1600, ali iznad te granice degradacija postaje očigledna. Preporuka je korišćenje automatskog ISO režima sa limitom od ISO 3200. U većini situacija to će biti sasvim dovoljno, zahvaljujući maksimalnom otvoru blende f/2.8 i mogućnosti korišćenja nižih brzina zatvarača, posebno jer automatski režim nastoji da održi minimalnu brzinu od 1/125 sekunde. No, treba imati u vidu da je ovo kamera koja jednostavno najviše voli dobro osvetljenje.
Režim simulacije filmske kamere: digitalna igra nostalgije
Iako Fujifilm X Half može da funkcioniše kao klasičan digitalni fotoaparat, njegova najzanimljivija i najambicioznija funkcija je svakako takozvani „Režim filmske kamere“. Ova opcija pokušava da rekonstruiše iskustvo analogne fotografije, od korišćenja optičkog tražila, preko „premotavanja“ kadrova polugom, do konačnog „razvijanja“ fotografija putem mobilne aplikacije. Ukratko, to je digitalna simulacija analogne discipline i to s namerom da vas uspori.
Nakon što odaberete željenu filmsku simulaciju ili kreativni filter, što se ne može menjati dok „rolna“ ne bude završena, prevlačenjem prsta nadole otvara se početni meni. Tu birate broj snimaka na „filmu“ (36, 54 ili 72), kao i režim ekspozicije (prioritet blende ili automatski). Kada pritisnete “Start”, ulazite u analogni mindset: bez ekrana, bez reprodukcije, samo tražilo, iskustvo i intuicija.
Za svako okidanje neophodno je „premotati“ do sledećeg kadra pomoću poluge, u suprotnom, fotoaparat neće dozvoliti snimanje, a pored tražila će se upaliti crvena LED dioda kao podsetnik. Zadnji ekran u ovom režimu prikazuje dizajnirani retro panel sa brojačem preostalih kadrova i opcijama poput uključivanja datuma na fotografijama, izbora automatskog ili ručnog fokusa i simulacije mehaničkog rada.
Bez pregleda ekspozicije i fokusa, fotografisanje se oslanja isključivo na procenu korisnika. Kompenzaciju ekspozicije i blendu podešavate naslepo, a iako se ISO automatski prilagođava svakoj sceni (za razliku od pravog filma), utisak rada ostaje verno analogan. Ručno fokusiranje je simbolično, rotacijom prstena pomerate indikator na skali udaljenosti, a umesto potvrde fokusa dobijate četiri ikone (portret, pejzaž, grupa, krupan plan) koje birate dodirom. Ako ste ikada koristili Rollei 35, Olympus Trip 35 ili Pentax 17, znaćete na šta liči ovaj pristup. Srećom, zbog velike dubinske oštrine objektiva, čak i “pogađanje” često daje iskoristive rezultate.
Kada završite fotografisanje, fotografije se „razvijaju“ u mobilnoj aplikaciji X Half. Proces je zabavan i vizuelno šarmantan: virtuelne trake negativa se jedna po jedna transformišu u pozitivne fotografije, koje zatim možete pregledati i deliti. Ako ne želite da potrošite celu “rolnu”, dvostruki dodir na sekundarni ekran omogućava prevremeno premotavanje.
Rezultati? Često šarmantni, ponekad frustrirajući. Fotografije mogu biti blago pogrešno kadrirane, horizonti nagnuti, prsti slučajno u uglu kadra, a bljesak sunca može dovesti do preeksponiranosti. Sve su to karakteristike koje će prepoznati svako ko je ikada koristio kompaktni filmski aparat i u tome je zapravo poenta. Krupni planovi će često biti promašeni zbog paralakse, a ekran vam neće pomoći jer ga u ovom režimu ni nema. Ukratko: pravi “film look”, sa svim svojim manama i čarima.
Pitate se zašto biste sve ovo sebi radili u 2025. godini? Odgovor nije racionalan, ali jeste iskreno zabavan. Ne plaćate film, ne čekate laboratoriju, a ipak dobijate taj osećaj da ste nešto uradili ručno. Osećaj greške i iznenađenja koji digitalni workflow retko nudi.
Vredi napomenuti i da fotografije snimljene u ovom režimu nisu dostupne za pregled unutar fotoaparata, ali se nalaze na SD kartici i mogu se naknadno preuzeti ili obraditi. To dodatno učvršćuje ovaj režim kao svesnu odluku, ulazak u svet svesnog, ograničenog i kreativnog snimanja, gde je greška deo procesa, a ne problem.
Presuda: digitalna nostalgija u džepnom formatu
Fujifilm X Half je šarmantno ekscentričan mali fotoaparat koji se svesno izdvaja iz mase. Uređaj koji ne pokušava da bude sve za svakoga, već se obraća jasno definisanoj niši korisnika. Nudi iskustvo koje evocira duh analogne fotografije, ali bez troškova razvijanja filma, čekanja i laboratorijskih kompromisa. Ipak, važno je naglasiti: ovo nije alat za fotografe koji žele punu kontrolu nad ekspozicijom, RAW fajlovima i ozbiljnom postprodukcijom. Ako ste potajno priželjkivali X100 po nižoj ceni, ovo jednostavno nije ta kamera.
X Half je, u suštini, savremeni pandan nekadašnjim 35mm kompaktnim fotoaparatima, idealan za dokumentovanje svakodnevice, druženja i spontanih trenutaka. Iako na prvi pogled deluje kao „uperi i snimaj“ rešenje, zapravo nudi više kontrole nego što biste očekivali: prsten za blendu, točkić za kompenzaciju ekspozicije i mogućnost promene simulacije filma jednostavnim prevlačenjem po ekranu daju korisniku osećaj kreativne uključenosti, ali bez preopterećenja.
Karakteristike poput režima simulacije filmske kamere, opcije za snimanje diptiha i filtera inspirisanih klasičnim analognim estetikama svakako doprinose njegovoj privlačnosti. Istina je da će neki od tih dodataka verovatno izgubiti svoju draž nakon inicijalnog oduševljenja, ali sama činjenica da su tu govori o želji da se korisniku ponudi drugačije, nostalgično i taktilno iskustvo fotografisanja.
Ipak, cena ostaje važan faktor. Za uređaj sa 1-inčnim senzorom, fiksnim objektivom i bez podrške za RAW format, X Half deluje skupo. Za otprilike 200€ više, moguće je preći na ozbiljnije modele kao što su Fujifilm X-M5 ili X-T30 II sa standardnim zum objektivom, koji donose bolji kvalitet fotografije uz zadržavanje istih simulacija filma.
Ali, za one koji žele da ponovo pronađu radost u jednostavnom, promišljenom fotografisanju, bez tehničkog opterećenja u kompaktnom i vizuelno upečatljivom pakovanju, Fujifilm X Half ima svoju priču, svoje mesto i, sasvim sigurno, svoju publiku.